NORWEGIA I FINLANDIA SAMOCHODEM – PLAN PODRÓŻY CZĘŚĆ 1

Norwegia-5

NORWEGIA I FINLANDIA SAMOCHODEM

TERMIN PODRÓŻY: 22.07 – 10.08.2013 (18 dni)

ŚRODEK TRANSPORTU: WŁASNY SAMOCHÓD

NOCLEGI: KEMPINGI: NAMIOT, DOMKI

WYŻYWIENIE: W WIĘKSZOŚCI WŁASNE

DŁUGOŚĆ TRASY:  OKOŁO 7500 TYSIĄCA KILOMETRÓW

TRASA PRZEJAZDU:

GDYNIA (prom Stena Line do Karlskrony) – Karlskrona – przejazd przez Szwecję do Norwegii – Drammen – Eidfjord

PŁASKOWYŻ HARDANGERVIDDA (Norwegia Południowa)

To największy park narodowy w Norwegii o kształcie górskiego płaskowyżu. Spotkacie tutaj arktyczne rośliny i zwierzęta, na przykład: lisa arktycznego czy też sowę śnieżną, ale i też stada dzikich reniferów. Nam udało się zobaczyć tylko owce. Przejazd samochodem przez Park Hardangervidda to uczta dla zmysłów – bajkowe pejzaże z każdej strony gwarantowane i jeden z najsłynniejszych wodospadów: Voringfossen. Najładniejszy widok na wodospad jest z parkingu przed hotelem Fossil. I ta norweska cisza – ujmująca.

BERGEN

Drugie co do wielkości miasto Norwegii, często nazywane “bramą fiordów”. Bergen najlepiej zwiedzać na piechotę. Co zobaczyć? Port i słynny targ rybny, dzielnicę Bryggen i jej symbol – kupieckie domy. Obowiązkowym punktem jest wjazd na wzgórze Floyen kolejką Floibanen, aby podziwiać Bergen z samej góry i okoliczne fiordy. Piękne widoki. Nie możecie pominąć spaceru głównym deptakiem miasta – Torgallmenningen. Bergen zachwyca, chociaż miejcie na uwadze to, że w miasteczku tym pada praktycznie codziennie (około 250 dni w roku). My mieliśmy sporo szczęścia, gdyż pięknie świeciło słońce, po południu zebrały się chmury no i lekki deszczyk był –  zgodnie z zasadą, że w Bergen nie może być dnia bez deszczu. Jeśli traficie na ulewę i nie będziecie mieli parasola to nie ma się czym martwić. W Bergen są automaty z parasolami!

Norwegia Bergen

FLAM

Piękna miejscowość, po pierwsze dlatego, że leży na końcu jednego z najbardziej malowniczych fiordów Norwegii – Aurlandsfjordu. Po drugie to właśnie we Flam znajduje się słynna kolejka Flamsbana. Zafundowaliśmy sobie wycieczkę kolejką. Warto było! Widoki niezapomniane. Kolejka jedzie do miejscowości Myrdal i tam kończy swój bieg. Podróż w jedną stronę trwa około godziny. Pociąg przemierza doliny, mija malownicze wodospady, wspina się coraz wyżej na przełęcz. Na jednym z przystanków mogliśmy wysiąść i podziwiać ogromny wodospad. Jego szum do dzisiaj dźwięczy mi w uszach, kiedy przypominam sobie ten dzień. W tle grała muzyka i nagle przed wodospadem pojawiły się wodne nimfy. Tak, naprawdę! I tańczyły w rytm klimatycznej muzyki. Czego nie robi się dla turystów!

Norwegia-9Norwegia-56

LEARDAL

Wymarłe miasteczko z uroczą starówką. Spacerując po norweskich miasteczkach rzadko można spotkać „żywą duszę”. W Leardal pustka i cisza. Odczucia bardzo specyficzne i chwila zastanowienia nad tym, co Norwedzy robią w ciągu dnia, skoro nigdzie ich nie ma?

Norwegia i Finlandia samochodemLeardal Norwegia

LODOWIEC JOSTEDALSBREEN

Na tej wyprawie pierwszy raz w życiu stanęłam oko w oko z lodowcem. I to nie byle jakim, a największym w północnej części Europy. Globalne ocieplenie sprawiło, że lodowiec ten na nowo się odrodził i podobno ciągle rośnie. My widzieliśmy tylko jego niewielką część, która i tak była już imponująca. Jak dotrzeć na lodowiec? My obraliśmy kierunek na miejscowość Gaupne, z której dojechaliśmy do parkingu. Już z parkingu można było podziwiać piękne widoki na lodowiec. Następnie wsiedliśmy na łódkę i podpłynęliśmy bliżej lodowca. Po wyjściu z łódki należy przejść jeszcze spory kawałek drogi po dużych głazach, dlatego też pamiętajcie o dobrym obuwiu trekkingowym idąc do jęzora lodowca. Kiedy byliśmy już na miejscu zachwytom końca nie było. Biało-niebieskie czoło lodowca było piękne. Zobaczcie!

Lodowiec w NorwegiiLodowiec w NorwegiiW drodze powrotnej z lodowca.

Norwegia i Finalndia samochodem

PARK NARODOWY JOTUNHEIMEN

W tym miejscu bądźcie przygotowani już na zmianę norweskiego krajobrazu na bardziej surowy i niedostępny, wręcz mroczny. Jesteśmy coraz bliżej dzikiej północy. Park ten jest najchętniej odwiedzany w Norwegii mimo swojej surowości i niekorzystnych już warunków pogodowych. Było naprawdę zimno! Krajobrazy rekompensowały wszystkie niedogodności. Symbolem parku są wspaniałe szczyty przekraczające 1900m n.p.m.

LOM

Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę przy dostojnym kościele w stylu słupowym, który góruje nad miastem. Kilka kadrów i ruszyliśmy dalej. Naszym celem był Geirangerfjord.

GEIRANGER (Geirangerfjord)

Piękna miejscowość, której centralnym punktem jest port i przystań. To tutaj wpływają wielkie wycieczkowe statki, aby podziwiać otaczający Geiranger – Geirangerfjord. My kupiliśmy rejs stateczkiem, aby wpłynąć do samego serca malowniczego fiordu. Powtórzę się kolejny raz: krajobrazy niezapominanie, Norwegia „rzuciła nas na kolana”. Świeciło słońce, było bardzo ciepło, pogoda sprzyjała. Następnie wjechaliśmy krętą drogą (droga na Dalasnibba) na punkt widokowy. Geirangerfjord przed nami w całej swej okazałości.

Fiordy Norwegii

TROLLSTIGEN – DROGA TROLLI I TROLLVEGEN – ŚCIANA TROLLI

Jeżeli chcecie zaznać porządnej adrenaliny to musicie pojechać Drogą Trolli. Całą drogę można podziwiać z platformy widokowej. 11 serpentyn, podjazdy o nachyleniu 10 procent, wjazd na wysokość 852 metrów! Zawroty głowy murowane, a na zakończenie labiryntu drogowego jedyny na świecie znak drogowy: Uwaga Trolle. Po przejechaniu słynnej trasy warto wstąpić na chwilę pod Trollvegen, czyli Ścianę Trolli – naszym oczom ukaże się ogromna, pionowa skała.

Norwegia Droga TrolliNorwegia-59

NORWEGIA I FINLANDIA SAMOCHODEM – PLAN PODRÓŻY CZĘŚĆ 1

CIĄG DALSZY W KOLEJNYM WPISIE!

MAM NADZIEJĘ, ŻE ZAINSPIROWAŁAM CIĘ DO KOLEJNEJ PODRÓŻY I NORWEGIA BĘDZIE JEDNYM Z CELÓW NA TWOJEJ PODRÓŻNICZEJ LIŚCIE MARZEŃ. JEŚLI UWAŻASZ, ŻE WPIS TEN JEST WARTOŚCIOWY LUB CHCIAŁBYŚ PODZIELIĆ SIĘ ZE MNĄ I INNYMI CZYTELNIKAMI CIEKAWYMI INFORMACJAMI NA TEMAT SKANDYNAWII KONIECZNIE OPUBLIKUJ KOMENTARZ.

Więcej o Norwegii znajdziesz tutaj:

Zapraszam Cię również na mój fanpage na Facebooku Bo moje życie to podróż.

Do zobaczenia gdzieś w drodze!
Martyna

from your site.

Może ci się również spodobać