Miasteczka Prowansji

Miasteczka-Prowansji-27

moim odczuciu życie w Prowansji jest sielskie, spokojne i w zgodzie z przyrodą. Cały region to tak naprawdę tereny wiejskie. Wsie i miasteczka Prowansji otoczone lawendowymi polami, żółtymi słonecznikami, cyprysami tworzą krajobraz niczym idylliczny. To wszystko sprawia, że każdy kto tutaj przybywa czuje spokój i radość. Tak, w Prowansji mogłabym zamieszkać.

MIASTECZKA PROWANSJI – CZĘŚĆ 2

L’ISLE SUR LA SORGUE

Miasteczka ProwansjiMiasteczka-Prowansji-43

Nazywane jest małą Wenecją Prowansji. Domy powstały na rzece, a całe miasteczko poprzecinane jest wodnymi kanałami. Przyjechaliśmy do La Sourge wcześnie rano. Było przyjemnie chłodno. Francuzi dopiero budzili się do życia podążając czym prędzej na swoje tradycyjne śniadanie, czyli ciastko i kawę. My zrobiliśmy dokładnie to samo. Zakotwiczyliśmy na słodkie śniadanie w Café de France. Zamówiliśmy cappuccino, a obok w piekarni kupiliśmy słodkie croissanty (postąpiliśmy tak samo jak robili to miejscowi – w piekarni kupowali słodkości, a w kawiarni zmawiali kawę i konsumowali). Miło spędziliśmy poranek.

Miasteczka-Prowansji-1Miasteczka-Prowansji-3

L’Isle Sur La Sorgue pełne jest małych i większych mostów pod którymi płynie rzeka. Nie mało tutaj obracających się kół młyńskich. Zasłynęło też z handlu antykami, które Francuzi sprzedają w sezonie letnim – w każdą niedzielę.

Miasteczka ProwansjiMiasteczka-Prowansji-10Miasteczka-Prowansji-12

Z kolei w pierwszą niedzielę sierpnia (w tym roku – 6 sierpnia) odbywa się tu pływający targ. W tym dniu zakupy można zrobić tylko z pływających po kanałach łodzi. I teraz najsmutniejsza informacja – my byliśmy w miasteczku 5 sierpnia. Wiedziałam, że taki pływający targ będzie się odbywał i zaplanowałam go w naszym programie. Do dzisiaj nie wiem dlaczego ubzdurałam sobie, że targ będzie w sobotę. Pomyliłam dni – po prostu. Może Wy będziecie mieć więcej szczęścia. A jeśli ktoś z Was na tym targu był, podzielcie się proszę wrażeniami. Przyjechaliśmy o jeden dzień za wcześnie, a plan zwiedzania mieliśmy dość napięty, więc drugiego dnia już do  L’Isle Sur La Sorgue nie wracaliśmy.

Miasteczka-Prowansji-4Miasteczka-Prowansji-8Miasteczka-Prowansji-6Miasteczka ProwansjiMiasteczka-Prowansji-9Miasteczka-Prowansji-45

OPPEDE LE VIEUX

Miasteczka-Prowansji-13Miasteczka-Prowansji-14

Kolejne malutkie miasteczko, które zachwyca atmosferą i klimatem. Opuszczone, XII wieczne, podobno nikt tu nie mieszka, a jego średniowieczny charakter nadaje mu tajemniczości. Turyści już dawno odkryli niezwykłość tego miejsca i czym prędzej podążają w stronę Oppède-le-Vieux.
Oppède-le-Vieux położone jest w masywie Luberon i jak większość prowansalskich miasteczek usytuowane zostało na skalistym wzgórzu. Ulice Oppède są tradycyjnie wąskie. Informacje, które znalazłam w Internecie podają, iż powodem opuszczenia tego miejsca przez mieszkańców była duża wilgoć i ciemność w domach. Mieszkańcy nie chcieli mieszkać w takich warunkach i na początku XX wieku postanowili osiedlić się w innych dolinach. Co do braku miejscowych w miasteczku miałabym spore wątpliwości, gdyż co jakiś czas ktoś wychylał się przez okno starej kamienicy, ktoś wychodził ze swojego kamiennego domu, w uliczkach stały zaparkowane samochody. Czasy opustoszałego miejsca Oppède ma już chyba dawno za sobą. Na chwilę obecną życie turystyczne i lokalne ma się tutaj coraz lepiej.

Miasteczka-Prowansji-17Miasteczka-Prowansji-23Miasteczka-Prowansji-21

W samym centrum usytuowany jest plac główny, na którym znajdziemy jedyną restaurację, w której można się czegoś napić i coś zjeść – Le Petit Cafe i kilka miejsc noclegowych.
W pobliżu jest również bezpłatny parking, na którym bez problemu znaleźliśmy miejsce, aby zaparkować samochód.

Miasteczka-Prowansji-19Miasteczka-Prowansji-20Miasteczka-Prowansji-46Miasteczka-Prowansji-18Miasteczka-Prowansji-22

Nieopodal naszą uwagę zwróciła kamienna ulica prowadząca wysoko w górę. Idąc nią doszliśmy do wzgórza, na którym znajduje się kościół Notre Dame d’Alidon i ruiny średniowiecznego zamku. Przy kościele znalazłam skrawek cienia, postanowiłam odpocząć zaczytując się w przewodniku po Prowansji. Dzień był bardzo gorący.

Miasteczka-Prowansji-16

Bez dwóch zdań mogę zaliczyć Oppède-le-Vieux do najpiękniejszych miasteczek Prowansji.

GORDES

Miasteczka-Prowansji-27

Peter Mayle w swojej powieści „Zawsze Prowansja” tak opisuje Gordes:

„ Po raz pierwszy ujrzeliśmy Gordes przed szesnastu laty… (…). Miało renesansowy zamek, wąskie uliczki brukowane kostką i skromne udogodnienia, typowe dla niezepsutej wsi: rzeźnika, dwóch piekarzy, zwyczajny hotel, obskurną kawiarnię i pocztę (…)”.

Dzisiaj Gordes wygląda zupełnie inaczej. Miasteczko jest bardzo skomercjalizowane. Ceny w restauracjach i hotelach wołają o pomstę do nieba, ekskluzywne wille na obrzeżach są normą, a na kupienie jednej nawet wygrana w lotto by nie wystarczyła. Bywa głośno i tłoczno. Jednak mimo wszystko bardzo pozytywnie odbieram to miejsce.
Tą francuską perełkę mieliśmy do swojej dyspozycji każdego dnia, gdyż przez pierwsze 4 noce mieszkaliśmy na kempingu, który znajdował się nieopodal miasteczka (Camping des Sources). I tak już w pierwszym dniu przyjazdu do Prowansji odbyliśmy wieczorny spacer do Gordes. Miasteczko wieczorową porą wyglądało bajkowo.
Następnie wracając z objazdu po prowansalskich miejscowościach wstąpiliśmy do Gordes na popołudniowy posiłek. Udało nam się nawet znaleźć restaurację serwującą pizzę, a nie tylko sałatki i kanapki w porze francuskiej przerwy „jedzeniowej” – restauracja La Bastide de Pierres Romano.
Po posiłku kolejny spacer po Gordes. W ciągu dnia miasteczko wyglądało zupełnie inaczej niż wieczorem. W każdej wersji jest urocze, jednak ta nocna bardziej nam się podobała.

Miasteczka-Prowansji-34Miasteczka Prowansji

Najpiękniejsze miasteczka Prowansji – w tym haśle Gordes zawsze będzie bardzo wysoko w rankingu.
Atrakcją są przede wszystkim spacery w wąskich uliczkach, kolacje w wykwintnych restauracjach, których nie brakuje, urocze lawendowe sklepiki z pamiątkami, przytulne kafejki i klimat – tak, klimat prowansalski czuć tutaj na każdym rogu. W samym centrum znajduje się plac przy którym stoi zamek.

Miasteczka-Prowansji-30Miasteczka-Prowansji-32Miasteczka-Prowansji-31Miasteczka-Prowansji-28Miasteczka-Prowansji-35

Nas oczywiście zafascynował punkt widokowy na Gordes, który o zachodzie słońca został przeze mnie sfotografowany. Punkt widokowy znajduje się przy samym wjeździe do miasteczka – droga D15.

Gordes

Kolejną atrakcją nieopodal Gordes jest najsłynniejsze opactwo w Prowansji.

Opactwo Abbaye de Senanque

Miasteczka-Prowansji-40

Oddalone o 4 km od miasta i  położone w dolinie, która została otoczona skałami. Miejsce bardzo mistyczne, ciche i trochę metafizyczne. To jedno z najczęściej fotografowanych obiektów we Francji – no i w ogóle się nie dziwię. Opactwo jest ciekawe architektonicznie, a dodatkowo otulone lawendowymi polami – tworzy niesamowitą scenerię. Fakt – lawenda była już bardzo mocno przekwitnięta, ale i tak zdjęcia bardzo mi się podobają. Z fioletem na pierwszym planie jest na pewno zjawiskowo. Cicha dolina, drzew oliwne, lawenda, średniowieczne opactwo, mnisi, którzy je zamieszkują, klasztorny kot – sprawiają, że wizyta w tym miejscu jest niezapomniana. Ja chętnie bym wróciła i zwiedziła wnętrza Opactwa, gdyż taka możliwość w ciągu dnia istnieje.

Miasteczka ProwansjiMiasteczka-Prowansji-38Miasteczka-Prowansji-37Miasteczka-Prowansji-36Miasteczka Prowansji

Miasteczka Prowansji i ich magia przyciągają. Nie sposób o nich zapomnieć. Czekacie już na część trzecią?

MAM NADZIEJĘ, ŻE ZAINSPIROWAŁAM CIĘ DO KOLEJNEJ PODRÓŻY I PROWANSJA/LAZUROWE WYBRZEŻE BĘDĄ JEDNYM Z CELÓW NA TWOJEJ PODRÓŻNICZEJ LIŚCIE MARZEŃ. JEŚLI UWAŻASZ, ŻE WPIS TEN JEST WARTOŚCIOWY LUB CHCIAŁBYŚ PODZIELIĆ SIĘ ZE MNĄ I  INNYMI CZYTELNIKAMI CIEKAWYMI INFORMACJAMI NA TEMAT FRANCJI KONIECZNIE OPUBLIKUJ KOMENTARZ. ZA WSZYSTKIE CENNE KOMENTARZE I UDOSTĘPNIENIA POSTÓW DZIĘKUJĘ – OZNACZA TO, ŻE DOCENIASZ MOJĄ PRACĘ.

WIĘCEJ WPISÓW O FRANCJI ZNAJDZIESZ TUTAJ:

Zapraszam Cię również na mój fanpage na Facebooku Bo moje życie to podróż.

Do zobaczenia gdzieś w drodze!
Martyna

from your site.

Może ci się również spodobać